CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, November 15, 2011

memasak sup tulang pun tidak tahu, apa pula terung balado





Dulu aku pernah masak terung balado...
tapi disebabkan sekali tu jer aku masak, lepas-lepas tu takde dah, 
jadi memang resepi itu sudah lama terpadam dalam memori kad kepala otak aku ni

hari ini tuan besar minta masak SUP TULANG (mana pulak la dia dapat tulang tu..haissshhh) dengan TERUNG BALADO...

mana mungkin aku tahu!..HEH

seumur hidup, segala isi dalam badan lembu pun belum pernah aku masak, ini kan pulak tulang dia...HADOI LA

Tapi bab SUP TULANG tu aku ada la menanam barang sedikit dua keyakinan sebab aku rasa macam lebih kurang sama jer dengan masak sup biasa..


Cuma tang TERUNG BALADO tu aku tak boleh dah nak tanam ke nak semai ke apatah lagi nak tabur apa-apa keyakinan...


Jadi...sebelum maruah aku tercalar gara-gara mencetuskan kebakaran di dapur sendiri, aku mempersiapkan diri dengan bantuan ENCIK GOOGLE...


Sebaik saja aku membuka satu website resepi (indon mari) ni, timbul macam-macam benda kurang pandai dalam otak aku. Mungkin gara-gara kepenatan kerja, aku telah bertukar bengong sebentar...


Resep : Balado Terung Yang Lezat...(eerrkkkk lezat???? FINE!)

Bahan :
  • 4 buah terung ungu
  • 1 sdm gula putih
  • Minyak goreng
Bumbu :
  • 4 siung bawang putih, iris tipis - siung...kene minta dari raja bersiung gamaknya..HAHA 
  •  
  • 6 siung bawang merah
  •  
  • 5 biji cabai merah (tambahkan rawit jika ingin pedas) - rawit?????? racun + minyak kelapa sawit
  •  
  • 1 sdt terasi - terasi???? terasa sarsi atau lebih tepat lagi perasa sarsi atau boleh jadi terasa seksi ketika memasak..GILA!

  • 1 potong lengkuas
  •  
  • 1 lembar daun salam + ruas serai
  •  
  • 1 ruas jari jahe - GILA LAH NAK KENE BUBUH JARI BAGAI! ni dah kira membunuh

  • 2 buah tomat, potong-potong
  •  
  • Garam secukupnya

KONKLUSI - resepi betul..aku yang bengong...


p/s 2 : walaupun aku ORANG-JAWA-HANYA-PADA-NAMA..tapi patah-patah perkataan dalam resepi ni cukup untuk membuatkan aku terkebil-kebil-kebil-kebil...buat malu abah jer...haisshhhh


aku akan berusaha memasak dengan segala daya....BERUSAHA!!!!!!!!







10 cakap-cakap:

Abang Jonni

terug balado? ini kali pertama aku mendengarnya.. sungguh nusantara gitu... huhuhuhu

Jasman

sy suka terong...hehe

nZaOdonut

terong balado??...haishhh fevret tuh!!...rugi2 klo x mkn...hahhaha!

ikot resepi sndrik jek cik aniz oii...ckup masin, manis suma...sedapp r msakan tuh~

Aniz

Encik Jonni - haaaa nusantara kan kan kan...xder maknanyer (T____________T)



Jasman - aku pun


nZaodonut - feveret..meh dtg umah meh....hahaha

::FAIZ FARISH::

sup tulang sedaps

Aniz

FAIZ FARISH - mmg sedapppppssssss

Mata Pena Fadz

rawit tuh lada sulah lah syg...slalu nye die pgl cabai rawit...
terasi tuh belacan....
ruas jari jahe : ukuran garis kt jari tgn wak tuh syg..
heee..skdr yg tahu....

Dee

kalau orang yang ada resdung mcm sy xbole mkn terung byk2..

anyway sy juga ORANG-JAWA-HANYA-PADA-NAMA.hehe

Elia Sham

Aku rasa nk tergelak baca...weh resepi ko ni...

Elia Sham

Lawak ko ni...